48. Interview - My 1st Experienced.. ;)


Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum and Very Good Day Readers..!


Ahlan...!

Tika ini aku benar-benar rasa teruja untuk menulis. Idea untuk entri kali ini banyak sampai mencurah-curah. Harap-harap apa yang bakal aku coretkan ini tak stuck di tengah jalan. Al-maklumlah aku ni bila semangat nak menulis kat sini sampai xtau nak tulis yang mana satu.dush..

Pertama-tama sekali mestila nak cakap pasal Ramadhan eventhough tajuk entri kali ni adalah menegenai previous interview for sure.. :) 

Tapi mari kita mengutamakan apa yang penting la kan. Hrm.. sedar tak sedar fasa pertama bulan Ramadhan hampir melabuhkan tirainya. Apakah puasa kita diterima selama ini, apakah sudah cukup amalan kita, adakah kita masih di takuk lama ataupun lebih baik dari Ramadhan yang lalu? Adakah kita benar-benar menghayati Ramadhan kali ini? dan adakah Ramdhan kali ini lebih baik dari tahun lepas.. Seterusnya adakah kita akan berjumpa lagi pada Ramadhan yang akan datang...? 

Tepuk dada tanyalah iman. Semoga fasa kedua yang bakal menjelma tidak lama lagi dapat kita memanfaatkan sebaik mungkin dengan meningkatkan amalan-amalan yang di tuntut seperti membaca Al-Quran, menunaikan solat sunat terawikh, solat sunat qabla wa ba'da, bersedekah, berakhlak mulia dan sebagainya. Insya-Allah.. Marilah sama-sama kita muhasabah diri, amalan serta puasa kita...;)

Tazkirah Ramadhan yang seterusnya yang ingin saya kongsikan untuk kali ini. Baru saja malam tadi dengar tazkirah ini. Marilah sama-sama kita renungkan. (correct me if I'm wrong..) . Tajuk tazkirah yang nak saya kongsikan kali ini adalah mengenai..


Keistimewaan bulan Ramadhan.. :)

1) Bulan di mana turunnya Al-Quran. Ia juga disebut shahru Qur'an - bulan Al-Quran. Bulan ini merupakan bulan di mana turunnya kitab suci umat Islam iaitu Al-Qu'ran di mana ia juga disebut sebagai Al-Furqan. Jadi marilah kita sama-sama membaca serta memahaminya seperti yang di tuntut sebagai seorang Muslim. Apa yang membuat saya benar-benar tersentuh dan tertarik dengan kata-kata ini:

"Apakah generasi kita tau membaca Al-Quran, kepada yang tahu membaca adakah ia membacanya, kepada yang boleh membaca adakah dia memahami isinya, kepada yang memahami sudahkah ia diamalkan dalam sehari-hari hidupnya, kepada yang sudah beramal, adakah dia telah menyampaikan kepada saudara-saudaranya atau pun hanya beramal untuk diri sendiri...?".  MasyaAllah..

To be honest, saya sendiri pun tidak tau di manakah tahap saya. Saya tau membaca Al-Quran, dan Alhamdulillah saya membacanya dan diharapnya istiqamah.. tetapi....... adakah saya memahami ayat-ayatnya serta mengamalkan.. sob3x.. saya memang membaca tafsir setiap kali membaca tetapi.. saya tidak istiqamah. Astaghfirullahal'azim.. ;(( saya sangat lemah Ya Allah.. Jadi marilah sama-sama kita berubah ke arah kebaikan. Selagi kamu hidup tuntutlah ilmu sampai ke negeri Cina maupun sampai ke liang lahad. Allahuakbar..!!

Dan saya teringat satu hadis yang di mana ia menyatakan ada 3 golongan muslim dimana dia tidak membaca Al-Qur'an, golongan kedua hanya membaca tetapi tidak memahami dan mengamalkannya dan golongan yang ketiga ialah dia membaca, memahami serta mengamalkannya. Maka beruntunglah dia. (correct me if i'm wrong). Sory sebab xdetail sape perawi nye.. :| Sama-samalah kita renungkan.

2) Bulan Ramadhan ini adalah bulan di mana terbuka semua pintu2 syurga dan tertutup rapat semua pintu-pintu neraka. MasyaAllah. begitu sekali keistimewaan bulan penuh barakah ini. Jadi apa lagi yang kita lengahkan. Ayuhla bersama-sama mempertingkatkan amalan di bulan mulia ini. Bulan di mana satu sunat yang dilakukan berganda pahala nya dari bulan-bulan yang lain. Begitu Allah menyayangi hamba-hamba-Nya.. Takbir..!

3) Keistimewaan bulan ini juga ialah di dalam bulan ini syaitan dan iblis semuanya di rantai. Maka tidak ada lagi alasan untuk kita bermalas-malasan. Tidak ada lagi sebab kita melengah-lengahkan waktu solat, tidak ada lagi asbab kita tidak melakukan amalan-amalan sunat. Subhanallah.. Maha Suci Allah yang telah mengurniakan bulan yang penuh dengan keistimewaan. 

4) Bulan ini juga merupakan bulan dimana kita memperkuatkan asas serta kekuatan rohani di mana kita boleh beribadah tanpa ada gangguan daripada syaitan serta iblis. Jadi kuatkah diri kita melawan hawa nafsu kita yang selama ini merajai hati dan akal manusia. Bangunlah wahai mujahid muda. Marilah bersama-sama kita memburu keredhaan Allah. 

Dalam satu nas mengatakan:  


"Barangsiapa yang tibanya bulan Ramadhan dan melakukan ibadah dengan mengharapkan untuk mendapat keredhaan Allah maka terampulah segala dosa-dosa yang telah di lakukan sebelumnya".

(still xingt siapakah perawinya). Masya-Allah sahabat-sahabat sekalian. Bagaimanakah kita? diri kita? iman kita?

Tazkirah ini disampaikan imam masjid di mana tempat saya menunaikan solat sunat terawikh pada malam tadi. Ia benar-benar menginsafkan diri ini. Saya ingin berkongsi apa yang saya dengar ini dengan sahabat-sahabat di luar sana. Begitu sekali Allah sayangkan hamba-hamba-Nya. Dan bagaimanakah diri saya? kamu? kita? Sama-samalah kita renungkan dan berazam untuk berubah ke arah kebaikan. Insya-Allah. (sekadar renungan bersama terutama untuk diri sendiri.. correct me if i'm wrong..). Wallahu'alam.. :))

Fuhh.. terasa ringan beban setelah meluahkan apa yang di dengar tadi. Moga yang baik itu datangnya daripada Allah dan yang buruk itu adalah dari kelemehan diri saya sendiri.. :)

Erm.. and now...! admit tak betapa banyaknya idea untuk saya perkatakan untuk entri kali ini. Tapi xkisah la kan. Nama pun blog aku.. Suka hati akula kan3x nak cite2, tulis2 and sharing2.. itu pun kalau ada yang sudi membaca.. takut2 ada yang x abis pun baca.. ;D who cares! lalalala..~

Orite.. enough merepek2 di bulan Ramadhan ni. Kan aku dah cakap entri before ni x bole cakap benda-benda yang xde faedah.. takut2 kurang pahala puasa nanti.. ;)

Now wanna share my 1st experienced ever during my job interview. Fuhhhhhh.. seriously really2 tiring for that day. I'm feel very2 exhausted. Owh trust me.. Bangun sahur da xtido sebab nak g awal. On the dot 7.00  a.m I went to AMREC- Sirim Berhad located at 2/3 Kulim Hi-tech, Kedah. wuwuwu. Time tu mmg cuak gle la tapi pretend to be cool lorh.. Berlakon2.. hahaha.. tapi serius la berdebar. And aku smpai kat AMREC tu dalam kul 7.30 a.m. Tapi lepak2 kejap dalam kete dgr kot2 ade berita pagi nak tau current issue. (nak beli paper tapi on da way tu xjumpe lak kedai yg jual paper). Oh interview punye pasal rajin betul aku nak bace paper. if not.. jgn harap.. lol..~


sekadar gambar hiasan.. :D
Then 7.40 aku pun turun la dari kete n masuk la that building. Tahap cuak tu xpayah la cite. Tapi kate best actress pretend beb.. pretend..lalalala..~ Masuk de la sorng pegawai tanye nak wat pe dik? erk.. saya nak interview. Ok duduk dulu. Staff pun x msuk keje lagi..kwang3.. So aku pun duduk je la sambil2 belek paper yg de kat situ.. Mind that my interviw at 8.30. Almost 1 hour dowh aku kat situ.. hehehe.. beselah.. bile da lame2 hilang da neves aku. Alhamdulillah.. Jumpa la ngn candidates lain gak. Then, borak2 la sket, lame2 da byk pulak cite. Mcm da kenal lame.. wiwiwi..~

Then, 8.30 tu, Pn Fatimah pun panggil masuk bilik meeting. Rupa-rupanya ade ujian bertulis.. huhuhu.. Ade 3 esei maa dalam masa 1 jam kiteorg kene wat. Aku pun ape lagi goreng je la beb. Nama pun esei kan..hakhak.. sure org tu gelak2 da bace english aku yg superb x bole blah.. ;D. Paling best sekali soalan last tu die suh explain 2 daripada 10 equipments yg die list kan. And seriously aku xpenah dgr sume2 itu except HPLC. Itu pun aku xpnah deal ngn that tool. Tpi since tu je yg aku tau aku pun mula la mengarang hikayat meru mahawangsa.. (owh apakah merepek ni.. ;p).. Pastu da abis aku buat nasi goreng di bulan2 pose ni kiteorg kene wait plak turn tuk interview session wif the head of Biomaterials department.

Dan..........OMG! Baru aku tau aku interview ni under Biomaterials..hahaha.. teruk kan. g interview tapi xtau under department ape. And aku punye turn xingat ar no berape tapi org ke-4 last. Owh bayangkan betapa aku bosan menanti. Neves pun da menghilangkan diri. Yang aku tau time tu xsabar nak abis sume ini.hu3.. Sambil2 tunggu tu borak lagi ngn budak2 ni. Antara nama-nama yg aku ingat Dayah, Sakinah and Siti. Yg lain2 tu borak je tanpa mengetahui nama-nama mereka. Pelik.. tpi benar. Dahla borak cam kenal lame je kan. Since Kulim is in Kedah and most of candidates are org Kedah mmg laju je la ckp utara ni..hehe.. ;)

Finally........ tibalah turn aku setelah aku bosan menanti. Ble masuk tu bg salam la kan n control sopan.. ecece.. hahaha.. abis xkan nak ganas2 kot. Then 1st word from Tn Fauzi (owh if i not mistaken la name die fauzi kalau salah sorry ye..lol~ ) UIA graduate.. Then dgn control ayunye aku pun say Yes sambil tersenyum..hahaha.. So what if UIA graduate. Erm whatever la kan. Then soalan die lagi sape Dean KOE? Dengan yakinya aku jawab Dr Amir Akramin.. (pergh nasib semalam aku cek sape org2 terpenting uia yg possible die nak tnye.. hakhak..kalau x speechless la aku). Pastu die tnye lagi sape HOD Biotech. owh ini mestila aku tau Prof Zahangir. Tpi disebabkan ke'blur'an aku, aku diam..hahaha.. blank 1 saat. Tapi nasib baik pastu die terus tnye Dr Hamzah kenal x? Dan dgn lajunye jawab owh saya kenal. Lecturer saya mase 3rd year tu.. (eh2 bile la die nak start formal interview ni). Mcm impressive plak ngn uia. Tnye pasal lect, dean, student, ape yg belajar. Unluckily aku ni bkn top ten gradute so bantai je la jawab yg bese2.. hehe.. sorry ye kepada sume warga uia..;p

Pastu bru la formally interview begin with standard question which is tell us about yourself, your family and your education backgraound. Aku pun speaking la ape yg aku da practice b4 tu..hehe.. and the interview continually dgn question2 yg mencabar minda and all about BIO-MATERIALS..Since aku Biochemical-Biotechnology which is just 1 subject learned about material (Engineering Material) imagine la ape yang aku merepek2. Dgn berbekalkan 1 subtopic pasal polymer yg aku belajar berape kurun yg lalu (2nd year je pun xde la smpai kurun lorh) aku pun confident habis jawab soalan2 super duper power dari mereka2 itu. mengenai biomaterials and polymer. hahaha.. dan aku xtau la ape yg diaorg expect jwpan dari seorng graduan UIA..wuwu.. Lagi... erm.. lagi die suh explain pasal fyp ape yg aku da buat. Aku pun explain je lah ape yg aku ingat.

Next... ape lagi end of the story la.. hehehe.. Hampir 40 min aku di interview (Owh sgt berminat nak interview aku nampak since org lain just 30 min jep.. wuwuwu... ) diaorg pun mengucapkan terima kasih dan suh tunggu dalam masa 3-4 weeks lg jawapanya..Dan aku pun buatla penutup ngn diorg..ala2 ucap time kasih balik la. Then aku pun keluar n chiao...

Sampai umah akak aku dalm kul 1 lebih terus zzzzzzzzzz.. Seriously penat seh.. tired oredi.. sampai aku jama' ta'khir la aritu. Bangun kol 5.00 solat. Pastu wat2 sibuk kat dapur...hu3.. after iftar i went to terawikh kat masjid Keladi at Kulim tu and speeedddddddd balik Perlis Indera Kayangan.. :) 

Aku sampai umah lebih kurang 12 lebey ar. Mlm tu tido dgn jayanya sampai the next day aku xbngun sahur..ngeh3.. so imagine lor betapa aku penat. padahal inteview je pun bukan nye aku bercucuk tanam di bawah sinaran mentari..ceh... So tu la 1st experience aku interview. Dapat or tak tawakaltu'alallah.. Berserah saje. If dapat Alhamdulillah if not redha saje. Because Allah knows best. 

Honestly, aku rase hepy sangat sbb at least da experienced interview. Dapat or tak da jd perkara kedua. If dapat mungkin da ditakdirkan aku keje as a resercher lorh eventhough deep in my heart researcher is my 2nd last choice before lecturer. Whatever it is as I said Allah knows best. Because as He mentioned in surah Al-Baqarah:

...boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui...[2:216]

I realized that researcher is a very2 tough job actually. That's true..! Even the interviewer asked me are you really interested being a researcher?. I just answered in a positive way because it is an interview. However, deep in my heart.. I'm truly said I'm scared being a researcher.It's need high level of patient, read lots of journal, be a creative and do not hesitate to present all the works so on and so off. I realized that. I really do. But, if it is already stated by Him that this is the way for me, maybe He knows better what I don't know. Whatever it is I had tried my best in the interview and the rest let's Allah decides.. I sincerely believe in Him. Allahuakbar...3x !!!

That's all what I wanna to share and write for this post actually. Correct me if I'm wrong guys. I'm also a learner and I'm willing to learn and willing to be trained as well as willing to be advised by you guys. Whatever the result it is I'll accept wholeheartedly and do prays the best for me. I really need your support, prayers and strength. Without you (friends) I won't be able to stand as what I am rite now. May Allah answers our prays in whatever we want. Insya-Allah.  

Lastly, i'm apologize for my wrongdoing to all my friends if I have make it dierectly or indirectly. Thanks for all your support especially for my parents, siblings, relatives and YOU..! Thank you very much. Jazakumullahu khairan kasira.. Hanya Allah sahaja yang mampu membalas jasa kalian..:) ......... owh touching.. sob3x..  


Till we meet again mate..!


Thanks for reading..
Take care and Happy Fasting Guys..! (^_~)


p/s: deep appreciation to all my friends..
i'm truly sorry for being rude before if you feel like that..
do pray for us..

p/s: post ini sgt panjang. yes it is so bored..;0

p/s: post kali ni warna-warni.. aku tau xpyh ckp..
purpose xnak kasi korang bosan in fact mmg bosan pun.. :P 

Ma'assalamah wa ilal liqa'..:)

Comments

Most Favor

109. Isu KFC

119. Khalidu Bil Quran

163. Panduan Temuduga DPLI-SR j-QAF Ambilan 2013

115. Pig and Its Derivatives

182. Ahmad Nusairi Wildan Syurga Abi dan Ummi :')