70. Perjalanan itu..


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum and Very Good Day Readers..!

Ahlan..!
 
Do we realize that almost few weeks soon we will enter New Year? OMG..! It’s almost a year I am being an unemployed person, peeps..! Wah congrats to me myself..! haha. Okay don’t spoil my mood la. Leave that jobless2 thing for a while.
 
Mates..!
 
Choppp..! Do you recite Al-Quran today..?! hehe.. If not let's do it together instead of read my ordinary blog…! Hayya bina..!
 
Just a small reminder for me myself only..! Suddenly, I missed something that long time ago I left behind. Wawawa.. really want to repeat it again and now I’ll try to built it again and recite Al-Quran everyday, make the Al-Quran my closed friend forever. Hopefully I’ll steadfast. Talking about steadfast… ouch let’s talk about it later in the next post perhaps. With His Wills. Insya-Allah.
 
I have lots of stuff to update over here. It’s about a week I didn’t post anything, perhaps lots of stories were created as a history. Da stat merepek la plak. Ape ke bende ye..! The main point, I want to tell you something but I don’t know whether it is benefit or not, either good or bad so on and so off.
 
First thing first I want to talk about the purpose going Putrajaya. Last week I went to my bro house located in Putrajaya. What for..? Sabar ler. Let’s me explain first. Going there of course la ade reason kan. The main event is ‘Kenduri Kesyukuran’. As my bro being promote for his job, so he willing to organize small or little jamuan makan2 stuff for his staffs, neighbours and our relatives whom stay around KL je la. Luar KL tak dapat la nak join.
 
So congrats ya..! Alhamdulillah everything goes well and smooth. Hopefully, after this you’ll be working hard ye bro coz da naik pangkat kene la work hard and work smart. Untung-untung boleh naik pangkat lagi in next 5 years. Aminn.. (:
 
Next event, wawa ni yg malas nak cite. Tapi xpela. Since dah ade dalam schedule masa g KL aritu so cite jela. Aku n family g satu agensi kerajaan yg aku xnak sebut la nama dia. If nak tau just continue reading or else xpyh ler tau. Nothing important pon. But I bet you, kalau aku cerita kat bawah ni confirm anda tau apakah nama agensi kerajaan ini. Hahaha. Terima la apa saja kemerepekan aku neh. ;D
 
Nak highlight one tag line, SEPERTI KACANG LUPAKAN KULIT.
 
So, do you get it…?! OMG.. why are you so slow.
 
Dalam iklan kat tv tu banyak kali kot dia keluar. Ni antara trademark agensi ni. Oh aku lupa plak korang ni study hard, working hard, belajar kat oversea sampai xsempat nak tgk tv and tak layan iklan2 di Malaysia. Ok faham2. So xpela. Baca jela ape aku nak tulis ni. Tajuk nak kasi gempak sikit la, PENGALAMAN BERURUSAN BERSAMA XXXXX.
 
Aku gi agensi ni nak berbincang mengenai cara pembayaran balik pinjaman aku masa aku study dulu. If I not mistaken, aku dah pernah post benda ni kat previous post kot. So xnak aku ulang byk2 kali and to cut it short, berurusan dgn mereka ini sangat sukar. Serius aku xtipu. Aku pk kalau2 org tua yg dtg dari kampong….. Oh sangat kasihan. Okay la sebenanye aku malas ar nak cite pasal ni. Sebab xde manfaat pun kat korang.
 
Apa aku nak highlight or moral of the story, ANDA HENDAKLAH MEMPUNYAI TAHAP KESABARAN YANG TERAMAT-AMAT TINGGI KETIKA BERURUSAN PERKARA-PERKARA YANG MELIBATKAN WANG… $$$. Sabar kan separuh daripada iman. Aku taula. Tapi kalau korang rasa and go through apa yang aku lalui pasti korang dah sumpah seranah dalam hati.Ish..ish..ish.. Tak baik la. Mana ada manusia tu perfect rite..?! So janganlah salahkan mereka-mereka ini. Aku xkutuk mana-mana pihak. So jgn la tangkap aku plak. Just nak highlight SABAR. Itu yg perlu kita ada walau apa pun kita lakukan.
 
Drop the topic plis. Since I’m not expert in preaching tazkirah as well I’m not qualified pon. So apa kata korang try tanya kat Mr. G, ustaz wa ustazah, mualim wa mualimat, mufti2 or guru2 agama x pun ustaz ustazah PQS, PSI or PI korang tentang SABAR. Aku xpandai nak huraikan pjg2. Lagi satu if korang yg terbaca blog ni boleh la tinggalkan sedikit pandangan dan kupasan tentang SABAR ni kat ruangan comment or kat chatbox or mana2 saja la sebagai perkongsian bersama. (cehh macam ada orang nak baca ko punya blog je.padahal xde pun..lalala..~ xpe aku xkesah ;D).
 
Peeps..!
 
Panjang plak post aku kali ni. Sure bosan punyalah. Tapi xpe ade aku kesah. Suka hatila blog aku kan. Hehehehe. Ni bila mood nak menulis datang memang la byk benda aku nak cerita. Tambah plak dah seminggu aku tak update. Sure la banyak story aku nak tulis.
 
Rite continue lagi..
 
Pas dah selesai urusan dalam pukul 3 aku n family pun shoot balik umah tpi transit dulu kat kulim umah kakak aku plak. Al kisahnya, kakak aku ni beli kete baru (phewitttttttt.. viva elite exclusive…. Xdela kaya cam bapak korang beli Merc, BMW gitu). Yg sebenrnya aku pun tak tau mcm mana rupa viva elite ni. Gila tempurung atas katak la ko neh. Kita org singgah kejap sbb nak tolong akak aku ni bwk balik kete die. Kakak aku ni ada lessen dah lama tapi xpenah drive. So da beli kete baru xreti la nak drive lg, baru nak belaja balik. So nak mintak pertolongan ayah aku la bwk balik kete viva dia tu. That’s why la kiteorang singgah Kulim for a nite. In short, dah settle sume aku pun balik ar umah. Fuhhhhhhh jauh betol perjalanan nak sampai umah aku neh. Siap ada transit2 lagi cm LRT la plak.
 
Mates..!
 
Sumpah aku rase post aku kali ni sangat bosan. Hahahahaha.. jom kita gelak beramai-ramai. Ok dah gelak eh ke sebenarnya korang dah keluar dari blog aku neh. Hahaha. Kalau bosan sila tekan alt+f4. Sila2.. Jangan malu jangan segan.
 
Itulah alkisahnya perjalanan hidup aku selama seminggu. Tapi macam tak de point bermanfat plak untuk post kali ni. So apa kata kalau aku nak kongsi satu benda ngn readers semua.
 
Dalam perjalanan dari KL sampai Perlis aku ada terdengar konklusi satu tazkirah kat masjid lebih kurang macam ni la ayat dia. (sempat dgr konklusi je la sbb dah lambat time tu).
 
“ Pastikan kita beramal ibadah aka solat kite berkualiti. Jangan terlalu nak kejar quantity tapi tak ada kualiti.”

It’s so true kan..?! Peringatan ni untuk diriku sendiri. Aku gak terpk apakah solat aku 5 kali sehari semalam diterima Allah. Apakah kualitinya. Sempurnakah bacaan Al-fatihah aku, rukuk, sujud, tahiyyat dan semuanya. Allahuakbar..! Ustaz aku dulu pernah ingatkan, wudu’ juga penting dan perlu dititik beratkan. Sekiranya wudu’ kita pun dah tak sempurna apatah lagi solat kita. Masya-Allah. Sama-samalah kita perbaiki diri kita ke arah yg lebih baik. Pertingkatkanlah kualiti solat kita, kerana solat itu tiang agama. Bahkan ia adalah amalan yang pertama di tanya pabila kita mati kelak. Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar……!
 
Sahabat-shabatku yang kusayangi sekalian..
 
Rasanya terlalu banyak lagi yang ingin aku perkatakan di sini. Tapi apakan daya post ini terlalu panjang untuk aku teruskan. Takut apa yg ingin aku sampaikan tidak kesampaian. Jadi wajarlah kiranya aku hentikan tintaku buat kalian untuk kali ini. Semoga kita akan berjumpa lagi di entri yang akan datang. Insya-Allah. Sama-samalah kita renungkan kata-kata di bawah ini. Apa yg baik jadikan pengajaran dan yg buruk kita tinggalkan. (:


"Watch your thoughts; they become words.
Watch your words; they become actions.
Watch your actions; they become habits.
Watch your habits; they become character.
Watch your character; it becomes your destiny."


Thanks for reading.. 
Take care.. ^.^

p/s: terasa berbunga-bunga plak ayat penutup aku..;D
 
p/s: serius byk bnda aku nak kongsi..
tpi.. nantila dlm post lain aku coretkan..
 
p/s: teman semoga kamu semua 
sentiasa berada di bawah lembayung redha Ilahi.. Amin..:)
 
p/s: aku mahu menjadi matang.. ;p
 
p/s: perjalanan itu adalah kisah hidupku..
perjalanan itu meninggalkan duka yg lama..
perjalanan itu permulaan semangat yg baru..
perjalanan itu.. ya perjalanan hidupku..;p


Ma’asalamah wa ilal liqa’..:)

Comments

Most Favor

109. Isu KFC

119. Khalidu Bil Quran

163. Panduan Temuduga DPLI-SR j-QAF Ambilan 2013

115. Pig and Its Derivatives

182. Ahmad Nusairi Wildan Syurga Abi dan Ummi :')