71. Steadfast or Istiqamah

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum and Very Good Day Mates..!

Ahlan..!

Today I feel free to update my blog again. wah sounds spirit in myself tgh membara la plak kan. It's ok then spirit untuk kebaikan not for bad things. Eh update blog pun baik ke..?! hehehe.. wonder la plak. Baik la kot dr bt benda-benda lain yang lg xbaik cm lepak2 ke kan. At least mengisi masa lapang dengan menulis. Sekaligus boleh praktik Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Ye dok..! Aduh skema la plak kan.

Peeps..!

Apa isu untuk post kali ni ye. Okay tiba-tiba rasa nak tulis pasal STEADFAST. Sebenarnya xde apa sgt pun tapi dah ckp nak buat entry pasal steadfast ni so ni la yang nak tulis. So apa yg korang faham dgn steadfast or in Arabic Istiqamah and in Malay sikap berterusan dalam melakukan sesuatu perkara. Pergh.. baru aku sedar pjg gak meaning istiqamah dlm BM ni kan. Kalau dalam BI n BA satu word je tpi dlm BM ni berjela-jela. Apa pun inilah bahasa ibunda kita. So hargailah ia. Bukan semua org tau berbahasa Melayu hanya org2 Malaysia je kan. So proud to be Malaysian.. Alhamdulillah. (:

Dah pjg plak dah definisi istiqamah ni. Sebenarnya aku tak nak ckp byk2 pasal istiqamah ni sbb I believe that all of you already learn it previously. Kalau xde dlm PI ada dlm PQS or PSI. Eh yeke..?! Mana ada dlm PQS and PSI ler. Tpi confirm ada dlm tazkirah mingguan kat perhimpunan sek korang ke, masjid2 or surau2. Tak pun cikgu2 korang slalu gak kan ckp pasal ni dlm kelas. Supaya korang ni istiqamah dalam ulangkaji pelajaran. Xde la last minute person kan3. Opss terasa plak aku. hahaha. Ade aku kesah.. ;p

Mates..! 

Kat dlm post ni sebenarnya aku nak ckp istiqamah dalam ibadah bukan dalam ulangkaji pelajaran. hehehe. Tak byk pun aku nak ckp. Cuma aku nak luahkan rasa hati aku. Aku sgt nak istiqamah dalam melakukan ibadah. Such a simple thing like recite Al-Quran everyday. Masa zaman aku kat uia dulu Alhamdulillah aku sgt istiqamah. Tapi lately ni on off on off plak jadinya. So aku seriously upset about it. Now... really want to steadfast again. Semoga Allah perkenankan. Aminn..

Bagi aku bila kita nak istiqamah benda-benda baik macam ni mmg sgt byk dugaan. Simple dugaan adalah penyakit MALAS. Owh.. stupid excuse kan. Tpi inilah yg menyebabkan kita selalu lalai dan leka. Instead of malas, dugaan dan hasutan syaitan jugak merupakan faktor kita jd tak consistent dlm buat satu2 perkara. fuhhhh.. Astghfirullah.. Semoga Allah melindungi aku dan kamu daripada hasutan dan godaan syaitan yg direjam.

So readers..! The main thing we should care the most is HEART. Am I rite..?! If I'm wrong, correct me please. Kalau hati kita bersih pasti ibadah itu juga jadi ringan untuk kita, namun sekiranya hati kita kotor nak melakukan ibadah itu amat sukar dan dosa plak yg sgt kita sukai. Na'uzubillah. 

"Dan carilah pertolongan dengan sabar dan solat, dan bahawasanya memohon pertolongan dengan sabar dan solat itu sungguh berat dan sukar bagi orang-orang yang khusyu'." Al-Baqarah: 2:45.

See.. Allah dah bagi peringatan pada kita. Tapi pernah ke kita perasan and sedar..?! uhuk2.. Ini adalah teguran untuk diri aku sendiri. Allahuakbar.. =.=
Sahabat sekalian..!

Marilah bersama-sama kita berubah ke arah kebaikan. Aku penah baca kat satu blog kwn ni. Aku tertarik pada satu lukisan mengenai jarak . Jarak kita kepada syurga boleh berubah. 
Apabila kita baru dilahirkan kita masih suci dari noda dosa..



Apabila sudah 20 thn,30 thn, 40 thn... meniti pentas dunia yg penuh dugaan.. 



Hidup ini hanya sementara, akhirat sana adalah kekal selamanya. Terpulang pada kita apakah destinasi kita di sana kelak.. SYURGA atau NERAKA. Allahuakbar. Details korang boleh klik blog kawan aku ni NIAH. (:

Niah sorry ye cilok gamba kat blog awak. Harap di halalkan la ye. If not I'll remove it as soon as possible. Saja nak panjangkan post awk sbb sy rsa sgt menarik. 'Asif jiddan2. (:

Okay la readers..!

Rasanya untuk post kali ini itu je kot yg aku nak kongsi. Apa yg baik itu adalah drpd Allah dan kita ambil sebagai iktibar dan yg buruk tu kelemahan diri aku sendiri dan jadikanlah sempadan. Harapanku semoga kalian dapat fikir-fikirkan dan renung-renungkanlah. Sama-samalah kita berubah dan istiqamah dengan perubahan itu. Insya-Allah.

Moga bertemu lagi di lain entri. Jaga iman, jaga amal, jaga diri dan jagalah hati. :)

Thanks for reading..
Take care.. (^.^)

p/s: aku nak jadi seorang yg istiqamah.. insya-Allah..

p/s: mahu juga menjadi matang.. (:

p/s: mahu menjadi seorang yg lebih sabar dan tabah..

p/s: moga kalian juga sama....

Ma'assalamah wa ilal liqa'..:)

Comments

Most Favor

109. Isu KFC

119. Khalidu Bil Quran

163. Panduan Temuduga DPLI-SR j-QAF Ambilan 2013

115. Pig and Its Derivatives

182. Ahmad Nusairi Wildan Syurga Abi dan Ummi :')