72. Husnodzon or Bersangka Baik

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum and Very Good Day Mates..!

Ahlan..!

Hai there..! We meet again in the new entry with more wonderful topic perhaps. How's your faith today..?! How your good deeds..?! How about your life today..?! Perhaps everything goes well and smooth. May today and days ahead we will be blessed by HIM and did well. Insya-Allah. Me too. Really2 hope that all the good deeds increase day after day. (:

Readers..!

Today's topic what I am thinking to share with you is about HUSNODZON or always think good impression to others or in Malay: BERSANGKA BAIK. Actually, as a human being, I do realize that it's very2 hard to think good about others rite..?! Sometimes we forget who creates us which such the attitude and with all the written destiny. Yes...! You are right that our live, we should know ourselves how to behave and manage. But sometimes, we forget..! Forget what..? uhhhh.. forget everything somehow. 
Peeps..!

Before I start to write something hard or difficult to understand, let's drop the forget2 topic for a while. Let's continue the main topic I wanna discuss with you guys. So how do you think about HUSNODZON..?! Seems I'm bad in English, I need your permission to continue this post in bahasa. It's okay with you then..! Perhaps..! (:

My valued readers..!

Bagi aku tulis dalam BM plak okay. Sebab nak bagi adil. Intro dalam English sekarang biar la aku tulis dalam BM plak. hehehehe.. (ckp ar ko tak reti BI kan3.. hahaha.. ade aku kesah..lol~). Serious la. Bersangka baik. Sebelum ni aku jarang nak ambil port sgt pasal ni. Sebab bg aku, selagi org tak kacau aku, aku pun xkesah sgt apa yg diaorang nak buat.Aku mls nak amik tau pasal org ni. Sebab problem aku pun byk yg aku nak kene pk. So mls aku nak semakkan kepala otak ngn pk masalah org lain. Gila selfish ko ni. hu2. Tapi since aku ada terbaca satu blog ni pasal bersangka baik ni aku tertarik ngn artikel yg dia tulis dlm blog dia.

Biar aku letak artikel yg dia tulis ni. Aku dah mintak izin share. Harap dihalalkan la ye. Untuk dipanjangkan dan untuk renungan bersama. Betapa indahnya ISLAM. Let's go through this..!

Berikut adalah tips dari Syeikh Abdulkadir Al Jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan.
 
Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu :"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) "Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya.Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) "Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk.

Marilah kita sama-sama ber husnudzon sesama insan.Barangkali org yang buruk itu lebih baik dari kita pada masa akan dtg.

Bila aku baca post ni kat satu blog hamba allah ni aku rasa bagai tersedar dari mimpi. Subhanallah..! Aku serious ckp sebelum ni aku xpenah terfikir pun tapi bila dah terbaca ni baru aku sedar dari mimpi. Chewah nak bermadah pujangga la plak. hehehe.

Serious aku ckp, apa yg ditulis tu sgt benar. Kita sendiri tak tau nasib kita kelak. Mungkin hari ini kita baik, tapi pada masa akan datang apakah kita masih istiqamah melakukan kebaikan..? Mungkin hari ini kita ISLAM tak mustahil kalau Allah nak tarik keyakinan kita balik kita jadi KAFIR. Na'uzubillah. Tapi kemungkinan-kemungkinan ini kita kena berhati-hati dan sentiasalah berdoa semoga kita tetap dalam Islam dan Iman. Semoga Allah tak akan palingkan kita dari kebenaran setelah kita di beri petunjuk-Nya. Insya-Allah.

Jadi, kita janganlah terlalu berbangga dengan apa yg kita miliki, jgnlah terlalu yakin dan jangan memandang rendah pada org yg kurang daripada kita. Tak mustahil kita akan berada di tempat mereka sekiranya Allah nak tarik balik. Sama-samalah kita berdoa. Semoga kita tak dimurkai Allah kelak. Aminn.. Allahuakbar.

Mates..!

Islam itu indah kan kalau kita mau praktikkan apa yg di ajarnya. Tapi untuk diriku sendiri...! 

Sejauh manakah kau telah mengamalkan ajaran Islam dalam kehidupan sehari-harianmu..? 

Apakah sudah kau tunaikan hak Allah..? 

Apakah sudah kau sempurnakan rukun Islam dan rukun Iman mu..? 

Adakah kau sudah mengamalkan segala ilmu yg kau perolehi..? 

Apakah yg telah kau sumbangkan untuk agamamu setelah 20 thn, 30 thn, 40 thn..etc hidup di atas bumi Allah ini..? 

Apakah..? Sudahkah..? Adakah..? 

Tanyalah pada dirimu sendiri, kalian, anda, dan juga aku..?! Allahuakbar..! Sama-samalah kita bermuhasabah.

"ILMU TANPA AMAL, IBARAT POKOK TANPA HASILNYA"

Peeps..!

Rasa-rasanya ini sajalah topik yang ingin aku kongsi dengan kalian. Sekiranya kalian ada pendapat serta sebarang cadangan bolehlah sama-sama kita berkongsi. Aku sayang kalian kerana Allah.. =.=

Semoga bertemu lagi di lain post. Till we meet again. Asif jiddan. (:

Thanks for reading..
Take care..(^.^)

p/s: congrats to my second cousin on your engagement day today..!
May Allah bless both of you..

p/s: life is full of up and down..;)

p/s: untuk aku: teruskanlah mujahadahmu..

Ma'assalamah wa ilal liqa..:)

Comments

Most Favor

109. Isu KFC

119. Khalidu Bil Quran

163. Panduan Temuduga DPLI-SR j-QAF Ambilan 2013

115. Pig and Its Derivatives

182. Ahmad Nusairi Wildan Syurga Abi dan Ummi :')