Sunday, January 02, 2011

77. Munafikkah Aku..?


Bismillahirrahmanirrahim.. 
Assalamualaikum and Very Good Day Mates..!

Ahlan..!

Sobahal Khair..! Kabare waras..? Harapnya kalian semua dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya. Semoga iman dan amalan baik seiring dengan pertambahan usia kita yang semakin hari semakin bertambah. Insya-Allah. May Allah guide us all the way. Waa macam xpercaya plak aku boleh ber’blog’ing di pagi hari begini.

Readers..!

Post kali ni aku nak ceritakan sesuatu. Sesuatu yang aku tak pasti bermanfaat atau pun tidak. Sesuatu yang tiba-tiba bermain di fikiran aku dgn tak semena-mena. Chewah ayat. Hehehe. Selingan tak nak kasi korang touching plak. (pergh perasan seminit..!). Okay aku rasa cukup la intro yang mengarut dah aku rasa.

Al-kisahnya…

Ada la dua tiga orang hamba Allah ni merangkap kawan aku tegur profile picture aku kat fb. Ayat-ayat diaorang lebih kurang macam ni la.

“Apesal profile picture ko SEDIH sangat..? …….”

“ ***** apesal ko punye profile picture tu mcm SEDIH……”  (***** censored.. hahaha.. bukanla tapi sebab diaorg sebut nama aku..;p).

“ SEDIHnya profile pic ko……”

and yang latest…

“ Tukar la profile pic tu. SEDIH je..”


Mates..!

Meh tengok gambar ape yang aku letak…. 



So apa pendapat korang..?!

SEDIH…?!

Erm.. sedih ke aku..? Persoalan ni aku xtau la nak bagi jawapan apa. Sedih itu perkara biasa la kan. Lumrah kehidupan ada sedih, ada suka, ada gembira, ada ketawa, ada menangis dan sebagainya. Aku terfikir dan terus berfikir….. Adakah aku sedih kerana dosa-dosa ku yg lalu (mmg wajib..!!) atau kerana sedikit dugaan or ujian..? (xbole berlebihan..!)

Tiba-tiba ada satu suara dan lintasan di hati…

Kenapa kau begitu melayan perasaan sedih itu..? Sedih itu lumrah tetapi tak boleh berlebihan. Ia seolah-olah kau xpercayakan dan tak boleh menerima ketentuan Allah. Kau seolah-olah xikhlas menerima dugaan yang Allah berikan untuk kau. Kau seolah-olah tenggelam dalam duniamu sendiri. Sedangkan bibir kau sering mengatakan aku redha, aku terima semua dugaan-Mu Ya Allah, aku ikhlas terima ujian KAU terhadapku. Tapi hati kau..?! Kau MUNAFIK! Kau kata kau ikhlas, tapi kau sentiasa melayan perasaan sedih, Kau kata kau redha tapi kau selalu merintih, kau kata kau terima semuanya tapi kau selalu iri, benci dan rasa terganggu dgn kejayaan-kejayaan kawan2 kau. Kau MUNAFIK..! Gulpp.. Tersentak..! Terkaku..! Terkelu lidah aku..!

(kau: adalah aku)
 (KAU: adalah ALLAH S.W.T)
(Sedih aku cakap ni pasal dugaan dan ujian. Sedih yang berlebihan.)

Allah..!

Aku yang Munafik..?! :’(


Terkedu seketika. Terus aku berfikir dan terfikir. Kata-kata kawan2 aku sentiasa bermain di fikiran aku. Kata-kata seorang sahabat yg sorang ni benar2 menyedarkan aku akan sesuatu. Biarpun kata-katanya tidaklah terlalu direct, tetapi halus meresap ke dalam hati dan sanubari aku. Neuron-neuron serebelum dan serebrum aku terangsang untuk berfikir sesuatu yang matang. Satu perubahan dan pembaharuan. Ya PERUBAHAN dan PEMBAHARUAN ke arah kebaikan..!

Aku tersedar dari mimpi yang panjang. Aku mahu bangun dari kegelapan, aku mahu hapuskan kesedihan yang bermukim di hati dan aku mahu keluar dari dunia kepalsuan yg aku ciptakan sendiri.

Kini aku sedar. Aku faham. Di sinilah rasa kebergantungan kita di uji. Adakah kita benar-benar yakin dengan pertolongan-NYA, apakah kita benar-benar percaya dengan janji-Nya, apakah kita benar-benar SABAR, REDHA & IKHLAS menerima segala ujian dan dugaan daripada-Nya. Adakah..?! ADAKAH..?!

Allahuakbar..!

Terima kasih kerana KAU masih menyangi aku Ya Allah. KAU hantarkan sahabat untuk aku agar aku bangun dari kesedihan, KAU bukakan hati dan minda aku untuk berfikir, KAU beri aku kesedaran ini. TERIMA KASIH YA ALLAH. TERIMA KASIH.

Aku akan berusaha untuk terima semuanya dengan IKHLAS, SABAR dan REDHA. Akn kuhapuskan segala kesedihan yang telah lama bermukim di hati ini. Aku mahu Ya ALLAH. Aku mahu keluar dari dunia kesedihan ini yg aku ciptakan sendiri. Aku harap KAU bantulah hamba-MU ini yang penuh dosa dan noda. Aku khilaf Ya Allah. Aku lalai. Aku leka. BANTULAH.. BANTULAH.. BANTULAH YA ALLAH..!

PERKONGSIAN AKU..!


Maksudnya:
  

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya (dibuat) olehnya. Setiap orang mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan dia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Doa mereka ialah) Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami kepada bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak berdaya memikulnya. Maafkanlah kami serta ampunkanlah dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah penolong kami oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum kafir. (Surah Al-Baqarah 2:286).

Readers..!

PEMIKIRAN AKU & APA YG AKU RASA..!

Kalau korang perasan ayat ni selalu sangat kita baca. If korang baca Al-Mathurat pasti korang familiar rite..?! 

Kalau korang selalu baca, faham maksudnya, yakin dan percaya serta amalkannya dalam kehidupan sehari-harian korang. - ALHAMDULILLAH. SYABAS DAN TAHNIAH.

Kalau korang selalu baca, faham maksudnya, yakin dan percaya tetapi tidak praktik dalam kehidupan seharian. –MASYA-ALLAH. MARI MUHASABAH.

Kalau korang selalu baca, faham maksudnya tetapi tidah terkesan.- ALLAHUAKBAR. MARI BERUBAH.

Kalau korang selalu baca, tapi xtau apa maksudnya.- ………………… TEKADKAN AZAM UNTUK LEBIH MENGHAYATI DAN MEMAHAMI. INSYA-ALLAH.

Kalau korang xterperasan langsung.- Na’uzubillah. AKU DOAKAN MOGA KAMU MENDAPAT HIDAYAH DAN PETUNJUK ALLAH KEMBALI KE PANGKAL JALAN.

Sama-samalah kita renungkan dan perbaiki segala kelemahan diri ke arah yang lebih baik. Menjana Iman yang mantap. Insya-Allah..! Peringatan ini juga untuk diri aku. Mungkin korang lebih mantap, lebih hebat dan lebih masyi benda-benda macam ni. So aku cakap untuk diri aku dan sekadar peringatan bersama jikalau korang lupa. Aku ingatkan. Semoga korang xmarah dgn aku ye. (:

Aku juga tidak la sehebat dan sebaik mana. Tapi aku mahu berubah ke arah kebaikan. Aku juga perlu mengotakan kata-kataku dahulu. Kerana kadang-kadang kita akan di uji dengan apa yang kita cakap dan fikir. Jadi aku mahu kamu tegurlah aku kiranya aku khilaf untuk sekian kalinya. Sama-samalah kita berubah.

Aku xmau jadi atau tergolong dalam golongan orang-orang yang MUNAFIK..! Tidak..! Aku xnak..! Ya Allah semoga KAU berilah aku kesempatan untuk memperbaiki diri dalam menghambakan diri ku kepada-Mu. Berilah aku secebis kekuatan dan kesabaran. Amin.

Sekian sahaja coretan sang kerdil untuk kali ini.

Thanks for reading.. 
Take care.. (^.^)

p/s: TERIMA KASIH YA ALLAH..

p/s: TERIMA KASIH KAMU..

p/s: Semoga ari ini lebih baik dari semalam.
Insya-Allah.

p/s: kalau aku salah betulkan aku kawan
kalau aku terpesong, tegur-tegurlah aku sahabat
kerana seorang aku yg kadangkala xlepas melakukan kesilapan.. (:

Ma’assalamah wa ilal liqa’.. :)

Thanks for reading. Take care (^_^)

No comments: