85. Dosa dan Balasan Meninggalkan Solat

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum and Very Good Day Mates..!

Ahlan..!

Alhamdulillah, bersyukurlah kita kerana masih diberi kesempatan waktu untuk meneruskan perjalanan kehidupan yang bersifat sementara. Masih boleh bermalas-malasan di atas katil, masih mampu bertangguh-tangguh kerja, masih mampu bergelak ketawa tanpa sedikit perasaan gusar.

Tetapi..! Sedarkah kita di bumi anbiya sana, sahabat-sahabat tercinta, adik-adik, kakak-kakak, abang-abang serta saudara-saudara se'ISLAM' kita hidup dalam keadaan tertekan, takut, resah dan gelisah. Walau pun aku ni stok-stok tempurung atas katak (vice versa kan pepatah ini.. jangan tiru ini peribahasa. sesat..!) tapi aku masih mengetahui pergolakan di Mesir nun. Apapun marilah sama-sama kita berdoa keselamatan saudara-saudara se'ISLAM' kita di sana semoga selamat hendaknya. Insya-Allah.

Peeps..!

Tajuk post aku lain. Tapi intro aku lain. Memang la aku fail bab-bab nak buat correlation kan. Agak-agak kalau aku amik paper BM buat karangan memang teruk la kan. Adoyai..! Tapi kalau correlation equation aku reti. hahaha.. perasan..!

To cut it short, aku terasa nak sambung post semalam. Kalau semalam aku post pantun yang agak sinis aku kira, untuk post kali ini aku nak kongsi natijah (bahasa arab..wuwu) ataupun dosa dan balasan (dalam BM) apabila kita meninggalkan solat.

Readers..!

Aku tau korang pun tau. Tapi ini sekadar peringatan untuk aku. (:


DOSA DAN BALASAN MENINGGALKAN SOLAT

Subuh : Sekali meninggalkannya dimasukkan ke Neraka selama 300 tahun (bersamaan 6000 tahun di dunia).

Zohor : Sekali meninggalkannya dosanya sama dengan membunuh 1000 umat Islam.

Asar : Sekali meninggalkannya dosanya seperti meruntuhkan Baitullah (Kaabah di Masjidil Haram Makkah).

Maghrib : Sekali meninggalkannya dosanya seperti berzina dengan ibu sendiri.

Isya' : Sekali meninggalkannya Allah tidak Redha orang itu tinggal di bumi dan berbumbungkan langit serta makan dan minum dari nikmat-Nya.

"Solat adalah tiang agama. Barangsiapa mendirikannya maka dia meneggakkan agamanya, barangsiapa meninggalkannya maka dia memusnahkan agamanya". [Al-Hadis].

Readers..!

Take note la ye. Kalau sekali kita tinggal solat dosanya masya-Allah. Bayangkan kalau berkali-kali..?! Na'uzubillah. Aku tau kamu sana baik-baik belaka. Solat insya-Allah cukup dan di awal waktu. Alhamdulillah.. :) Aku saja je letak post ni.. :)

So that's it. Aku selalu nak buat entri yang less words tapi tetap gak banyak aku tulis. Dah macam karangan je aku rasa.

Sahabat..! 

Sama-samalah kita renungkan.. Selamat beramal. Berlumba-lumbalah kita melakukan kebajikan dan ibadah seolah-olah kita akan mati esok hari.

Untuk diri aku jugak..! Jangan sekadar post ja. Make sure solat di awal waktu..! Mesti..mesti..mesti..! Insya-Allah. Muslimah sejati impian aku. Perkenankanlah ya Allah. :')

Thanks for reading..
Take care.. (^.^)

p/s: kat matric sgt banyak ilmu aku dapat...
hati aku dahagakan ilmu...:'(
rindu matric..!

Ma'assalamah wa ilal liqa..:)

Comments

Most Favor

109. Isu KFC

119. Khalidu Bil Quran

163. Panduan Temuduga DPLI-SR j-QAF Ambilan 2013

115. Pig and Its Derivatives

182. Ahmad Nusairi Wildan Syurga Abi dan Ummi :')