90. Projek Landasan Keretapi di Perlis

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum and Very Good Day Readers..!

Ahlan..!

Hi there..! How are you..? Kaifahaluk..?

Peeps..!

Aku terasa nak update pasal sesuatu yang bermain di fikiran aku. It's about DEVELOPING. Aku bukan 'anti-pembangunan', aku juga bukan 'anti-kemodenan'. Aku sekadar post apa yang aku fikir.

Lets the pictures below explain more about what I'm gonna says after this.
have a look..!








Mind that I'm not a professional photographer, aku main snap je ni. Tapi aku tak rasa gambar ni boleh explain apa yg bakal aku kata.

Once again..! Bear in mind..!
I'm not 'anti-pembangunan'.
Post ni sekadar nak mengajak kita berfikir.

Projek kat atas tu adalah projek landasan keretapi berkembar. Projek ni dicadangkan masa zaman pemerintahan mantan PM kita. Tun Dr Abdullah Badwi. Sekarang aku xsure berapa % dah siap. Aku antara penduduk yang terlibat. Bukan setakat aku tapi tok aku jugak. Kerajaan ambil tanah kawasan-kawasan yang terlibat dgn pembangunan ni dan membayar pampasan mengikut harga tanah pada ketika itu.

Sebagai negara yang membangun aku sekadar nak mengambil sikap berdiam diri. Nak kata setuju pun tak, tak setuju pun tak. Aku sangat tak berminat dengan 'Permainan Politik'. Apa pun mungkin projek ni boleh bagi benefits pada warga malaysia pada masa hadapan. Sebab aku jua xpasti projek ini untuk apa.

Readers..!

Walau pun dah lama projek ni berjalan tapi hari ni aku rasa nak buat post ni.

Kenapa..?

Ia membabitkan kesusahan dan kesulitan 'org kampung' seperti kami di sini.
Segala-galanya semakin sukar bagi kami untuk keluar masuk,
risiko terlalu banyak,
debu-debu tak usah cakap la.
sometimes bekalan air terputus berhari-hari,
talian tetap telefon always rosak,rosak dan rosak.
sometimes dah bosan nak buat report kat TM,
kalau buat report pun mesti org TM ckp gangguan sebab projek landasan berkembar keretapi,
bekalan elektrik..? selalu on off on off,
jalan tak payah cite la mcm mana lopak dan risknya bila lalu,
and ALWAYS berubah-ubah..!
OMG..!
boleh bayang tak kalau jalan nak masuk rumah korang hari-hari berubah.
Hari ni jalan depan bukak, kejap lagi petang, kena buat tawaf satu kg baru sampai rumah korang,
esok plak ikut jalan belakang sekolah, petang esok plak jalan ikut kubur.
dan....
cubalah korang bayangkan tika waktu malam..????!
serius aku ckp mmg xkuar rumah dah malam2 takut jatoh longkang ke ape.

Mates..!

Korang kena ingat, kawasan pembangunan ni di negeri Perlis.
Kawasan yang terlibat adalah kawasan luar bandar.
Bukan di bandar KANGAR dan bukan jua di bandar di raja ARAU.
Kawasan-kawasan di luar bandar ni tak ramai orang-rang muda.
Kebanyakan penduduk di sini adalah warga emas, orang-orang pencen, mungkin datuk nenek kita.

Bayangkan kesusahan yang terpaksa di lalui org2 kampung.
Bayangkan kalau tok korang duduk sorang2 kat rumah,
Kalau jadi apa2, nauzubillah la kan. tapi aku cakap kalau jadi apa2,
telefon rosak, elektrik xde, air xde..............
Mesti korang juga risau kan.
Mesti hari-hari terfikir macam mana tok aku kan,
macam mana mak aku kat rumah.
Atok2 kita g masjid macm mana la ye.
Baru-baru ni telah berlaku kemalangan di situ.
Pelajar sekolah menengah dengan guru sekolah rendah.
Biasalah benda nak jadi kan memanglah kita xbole elak.
Sebab malang tak berbau,
Kena hati-hati,
Tapi.....
before ni xpernah pun berlaku kemalangan kat situ.
so.....
hrmmm...

Peeps..!

Aku ada tok yang tinggal kat kawasan yang terlibat. Dulu aku selalu sgt pegi umah tok aku, sebab jalan dia senang je, dekat, seronok, tgh2 mlm pun xde kisahnya nak blk. Tapi sekarang...???

Nak g sane kena pilih time, bukan peak hour, bukan time org2 wat keje, malam..?! mmg xde harapan kalau tak pegi dgn ayah aku. Kalau pegi umah tok aku boleh longgar la skru2 tayar sume. Dan........
The most important is DEBU......
Mana la pepatah PERLIS PERMAI LAGI MEMPERSONA.

Ah..!
xde maknanya bila hari2 sedut habuk pasir, bunyi bising org pasang jerjak nak buat jalan..
kesan masa panjang..?!

Aku selalu je rasa nak demam2 ni.
sebab habuk dan debu dah semakin banyak di kawasan rumah aku.
umah xyah cite la asyik2 berdebu saje.
kalau xsapu mcm rumah tinggal 10 hari je aku rase.

So.....

Aku pun xtau lah apa nak cakap.
Sekurang-kurangnya pasanglah lampu-lampu keselamatan,
perbaikilah jalan-jalan yang berlopak,
turun2 la jeguk org2 kg ni.

dan...

ITULAH HARGA SEBUAH PENGORBANAN DEMI UNTUK SATU PEMBANGUNAN....

Renung-renungkanlah sendiri.
Fikir-fikirkanlah andai kamu berada di tempat kami...
Semoga projek ini cepat habis dan siap dengan selamat tanpa ada sebarang korban.
Kami semua pun dapat hidup tenang dan aman tanpa gangguan bunyi yg sgt bising..!
dan.....
Semoga projek ini benar-benar boleh memberi manfaat yang sebenar-benar kepada rakyat bukan untuk golongan tertentu sahaja. Wallahu'alam..

Lagi sekali aku emphasize aku bukan seorang ANTI-PEMBANGUNAN..!
Semoga ada kebaikan untuk kami kelak, kalau pun bukan kami tetapi generasi-generasi akan datang.
Peace no war.. :D

Thanks for reading..
Take care.. (^.^)

p/s: rumah aku jua terlibat, tapi belum ada apa2 pembangunan
aku cerita ni rumah tok aku.

p/s: semoga semuanya selamat hendaknya..
cepat-cepat la habis okay..!

Ma'assalamah wa ilal liqa'.. :)

Comments

mella said…
dahsyat nye~ kalo report kat PBT pun mesti alasan diorng sama kan.. hurrm, sabar ye kak im. pa kata, panggil je TV3 ambil berat tu kak. msuk TV, nnt mesti ramai YB tetiba turun padang.. hahaha~
Little Caliph said…
agak la. nasib malam2 diaorg tak buat keja kalau x harus la xboleh tido. teringin nak guna SLM. hahaha..~ sekarng agknya YB sibuk sket nak election. mesti diaorg turun melaka dulu. abis tu baru bole tgk sini plak. hahaha.. sabar ja la.

Most Favor

109. Isu KFC

119. Khalidu Bil Quran

163. Panduan Temuduga DPLI-SR j-QAF Ambilan 2013

115. Pig and Its Derivatives

182. Ahmad Nusairi Wildan Syurga Abi dan Ummi :')