Wednesday, March 02, 2011

92. Mejadi Matang Itu Bagaimana..

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum and Very Good Day Mates..!

Ahlan..!

Izzaiyiku..? 'Ala kulli hal rasa bersyukur sangat-sangat kerana masih diberi kesempatan untuk menghirup udara, melihat keindahan ciptaan Allah serta menjalani hidup meniti hari-hari yang mendatang dengan sebaik mungkin. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.

Semoga hari ini lebih baik dari semalam. Insya-Allah. Sandarkan segalanya kepada Yang Berkuasa.

Readers..!

Post kali ini aku terasa nak tahu bagaimanakah yang dikatakan MATANG. How to be a matured person..?
Pada pendapat korang yang dikatakan matang itu macam mana ye?

I never discuss this matter with people personally. Before this I never imagine that I want to know and think about this. But sometimes, I do realize when I see some of my friends, I admire their style, behavior, the way they are talking, their soft skills of course as well as their self-confidence. Impressive..! That's the word. Don't know how to describe.

After looking at my cousins also, I was thinking. Wah..! What's the world. She is only standard 5 but she looks very matured in handling things, another cousin, she also younger than me, but she looks matured enough. Then, when I'm talking to myself, do I look matured? Do I matured enough..? I don't know. Honestly, we can count on ourselves, we can even do understand ourselves better than others do. Isn't peeps..?

So, what the matter about all those matured things..? It's very important..? Wonder.

Readers..!

For me, matured can be express by the behavior and act that a person showed off. Am I right? I'm not so sure yet. But my personal opinion is something like that. We can see from the way they talk, the way their action, their personal life, how they manage all the conflicts occur so on and so off.

Accidentally, I had read this thing. So I just list it down. And we can think it together.

Anda Matang Apabila...

1) Bertenang dan bersabar jika hajat  tidak tercapai.
2) Sembunyikan perasaan anda yang luka dan tersinggung oleh seseorang dalam kumpulan dan berlaku sebagai biasa.
3) Tidak rasa iri hati bila melihat orang lain dipuji dan disanjung.
4) Boleh hadapi kebencian org yg anda benar-benar rasa tidak wajar dengan mereka.
5) Dapat menguasai nafsu gelojoh walaupun anda ingin mendapat perkara yang anda fikir boleh dapat.
6) Dapat tahan rasa sakit hati dan malu walaupun tidak dapat hidup setaraf dengan rakan-rakan anda.
7) Berlaku adil dan saksama walaupun suasana sekeliling menghalang maksud anda.
8) Dapat terima kritikan atau salah faham orang tanpa memperbesar-besarkannya.
9) Memandang jauh kedepan, dengan sabar menanggung kesusahan demi kepentingan masa depan
10) Memberi persetujuan kepada pendapat-pendapat yang anda tidak setuju tanpa sakit hati.
11) Bahagia sendirian dengan satu kegemaran atau hobi yg benar-benar anda minati.
12) Mengaku dengan jujur tidak tahu bila betul-betul tidak tahu, tanpa merasa malu.
13) Hadapi orang-orang tua atau orang-orang yang lebih berpengaruh tanpa timbulkan kesan-kesan negatif.
14) Cuba melakukan sesuatu dengan sederhana, tidak berlebih-lebihan untuk tunjukkan anda dapat melakukannya dengan lebih sempurna.
15) Mendahulukan kepentingan orang lain walaupun rasa tidak senang kerananya.
16) Boleh berlaku wajar dan saksama terrhadap orang-orang yang anda tidak sukai.
17) Dapat wujudkan kasih-sayang, cinta atau boleh bersahabat tanpa mendapat tempat yang utama dalam hidup mereka.
18) Sekiranya anda lelaki, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan wanita tanpa berfikir bahawa anda adalah lelaki yang jadi idaman setiap wanita.
19) Sekiranya anda wanita, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan orang lelaki secara jujur.

Peeps..!

What do you things? What's your opinion?

For me,
maybe what is stated above is true.

Tapi bagi aku la kan, orang yang matang ni, orang yang sentiasa melakukan sesuatu pekerjaan tanpa perlu di suruh, dia dah tau apa yang sepatutnya dia buat. Tahu membezakan baik dan buruk. Boleh berfikir jauh and act like you are older than your age. Tidak berpura-pura dan boleh menjadi diri sendiri dalam apa jua keadaan. Contohnya, kalau bab solat. Tak perlu mak ayah nak bising-bising dah tau wajib ditunaikan dan tidak perlu dipaksa. The list goes on. Sesuai dengan apa yang korang fikirkan. Ye dok..? :)

Okay la, apa pun yang korang lakukan, lakukanlah dengan ihklas dan always betulkan niat kerana Allah. Kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah, berpeganglah kepada Iman dan Taqwa. Insya-Allah. Semoga kita mendapat redha-Nya. Amin.. Amin.. Amin..

Ada kaitan dengan matang ke konklusi aku ye. Hehe.. Apa pun semoga kita sama-samalah memperbaharui IMAN kita. Jaddidu Imanakum. Hayya binna..! :) :) :)

(^.^)


Renungan bersama:

Dunia ini umpama lautan yg luas. Kita adalah kapal yg belayar di lautan, telah ramai kapal karam didalamnya.. andai muatan kita adalah iman, dan layarnya takwa, nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini.

Thanks for reading..
Take care.. (^.^)

p/s: untuk cerita yang pernah aku post b4 ni..
insya-Allah ada masa aku sambung..:)

Ma'assalamah wa ilal liqa'..:)

Thanks for reading. Take care (^_^)

2 comments:

abyadh said...

aku matang x?? heheh

little caliph said...

haha.. sebenarnya matang tu mcm mane?
aku rase byk persepsi la.
ko erk..?
hrm.. aku kene tgk ko bt house chores dulu. haha.. ;D