136. B.Eng Vs MSc.

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamu'alaikum and Very Good Day Mates...!

Ahlan...!

Salam Jumaat. Semoga anda berada dalam kasih sayang dan rahmat Ilahi sentiasa. 

Peeps..!

Sesungguhnya diri ini dalam kekeliruan identiti. Saya tak pasti macam mana mahu mencorak masa hadapan melalui kerjaya. Kekeliruan identiti berlaku sejak beberapa bulan ini. 

Apa beza kalau ada degree engineering lepas tu sambung master dalam sains? Bak kata salah seorang kawan saya rugi sangat kalau dari B.Eng pastu buat MSc. Hmmm.. Kenapa ya?

Untungnya pada sesiapa yang mudah jalannya dalam membina kerjaya. Sejujurnya master adalah pilihan kedua saya. Yang pertama adalah mencari kerja. Tetapi memandangkan kekangan peluang pekerjaan menyebabkan pilihan kedua itu menjadi pilihan. Pokoknya adakah saya benar-benar di atas jalan ini? Allahu Rabbi. Bantulah.. T.T

Mates...!

Para bijak pandai selalu cakap jangan tunggu kerja tapi create kerja. Hmm... saya keliru sebab mungkin belum ada keberanian dalam mencuba sesuatu. Mungkinkah saya dilahirkan begitu. Oh..adakah ini alasan. Hohoho. Saya tak ada jawapan. Sebenarnya kalau keberanian dan tekad yang bulat kita pasti boleh mencuba sesuatu yang baru untuk mencipta kerja. Sigh.. =.='

Berbalik pada tajuk entri saya pada kali ini. B.Eng Vs MSc.

Kalau ada degree engineering pun tapi masih tak ada kerja apa gunanya?

Kalau pursue Master Science pun ada ke kerja? Huaarggghhh..

Oh...bila agaknya government nak bukak peluang kerja lagi ye. Hmmm..

Eh bukan salah gomen ok. hoho. Whatever la.

Pokoknya macam mana ni......... Ya Allah bantulah hambamu ini. 
Terkadang serasa macam dah putus asa. Tapi apa faedah dari putus asa? Naa.. nothing.
Cuma kuatkah hati ini dalam menjalani ujian ini...Allah.

Readers yang dihormati,

Apa pandangan anda? Macam mana ye. Kekeliruan identiti. hmmm.

Apa pun saya percaya rezeki semuanya Allah yang beri. Mungkin saya masih belum cukup sabar. Jadi ujian ini adalah satu tarbiyyah dalam mendidik diri ini untuk belajar sabar dan redha. Moga dikuatkan diri ini Ya Allah. Masih mencari dan terus mencari. 

Owh...penat fikir ni. Betul kah mahu menyambung Master? Kalau betul Master dalam apa? 

apa kaitan?? hmm kedamaian. rinduku pada kampung halaman.. :')


That's it.

Salam ukhwah.

Thanks for reading,
Take care...(^.^)

Ma'assalamah wa ilal liqa'...:)

Comments

abyadh said…
kita ni golongan diuji, so sabar jelah, Allah dah merancang yg terbaik :), pasal beng-vs-msc, itu xjadi persoalan bg aku, sambung je belajar dlm bidang ape pun, nak kira rugi ke x, kwn aku pesan, "xde ilmu yg rugi utk dituntut" so just carry on, pilihlah yg terbaik, aku doakan kita semua berjaya dunia akhirat :)
bukuLatihan.com said…
hehe..ape kaitan gmbar padi....hihi..all the best little caliph... :) solat istigharah + kaji2 lihat info & tnye2 org yg pakar dlm bidg tu.. cari kelebihan dlm bidg2 tu, pastu baru leh decide...klo smbung blaja ,,keje cene?
Little Caliph said…
@abyadh: betol gak kata kwn ko xde ilmu yg rugi kan.tp aku tgh pk if ade master ape plak nk keja pastu? hehe..tabah kan ko smbung master.aku ni tak tau la bila ada kekuatan.isk2..thanks anyway.doakan yg terbaik utk suma ye. :)

@bukulatihan: gambar padi melambangkan kerinduan pd kg halaman.huwaa...hehe.. insyaAllah. terima kasih sahabat.cptla update ur blog tu k.. :) if sambung sambil keje.lg pn keje kite ni kontrak je 2 thn.pasni xtau cne lg.dlm dilema.apa2 pn doakan ye.miss u sahabat.
abyadh said…
pk nak keje ape? akupun tgh kompius, hehe tp selalunya kalo da sambung master, jd lecturer la selalunya, hehe, so aku pk baik sambung master yg ko rasa suka nak belajar supaya nanti ilmu tu senang nak bg masa mengajar nanti, xkisahla bidang apa pn, tp kalo nak ke bidang lain, jgn terlalu jauh, nanti ko pulak yg pening nak cover sume tu cam aku skrg hehe, btw apa yg tabahnya aku sambung master? sbb org x masuk minang tu yg aku sambung, kalo x da lama jadi suri rumah sepenuh masa, heheheh
Little Caliph said…
aku slalu dgr if nk jd lecturer kita kne ambik master sme dgn degree cthnya mcm amik degree eng master pon should be in eng.tp aku xtau la maybe apply kat certain2 u je kot.sbb aku tgk lect uia ok je kan.hmm tu la aku pning.nk jd lect tu mampukah aku? ble jd lect sbnrnya bkn stakat ajar tp ko kne buat research jgk at the same time.huhu.aku pon xde org masuk minang lg.kalau ade bole la jd suri rumah gak.hehe..

Most Favor

109. Isu KFC

119. Khalidu Bil Quran

163. Panduan Temuduga DPLI-SR j-QAF Ambilan 2013

115. Pig and Its Derivatives

182. Ahmad Nusairi Wildan Syurga Abi dan Ummi :')