161. Selamat Hari Raya Qurban! :)

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamu'alaikum and Very Good Day Readers!

Ahlan!

How are you doing mates? Hopefully everything is just fine. May Allah bless us all in whatever we done. Perhaps!

Mates!

First, noticed that a day after tomorrow, we will celebrate 'Eidul Adha for Muslims. For this chance, wishing you (all Muslims over the world) 'A Happy 'Eidul Adha'. May we remembered and appreciate the sacrifice of Prophet Ibrahim to his beloved son Prophet Ismail. Still remember the story? Hopefully you do.

Selamat Hari Raya. Makan daging korban itu berpada-pada. :)

Just a short sharing what I remembered. Prophet Ibrahim is a father of Prophet Ismail. He got married for a long time and he didn't have a child. Until he is very old. Then, he prays to the Almighty Allah, gave him a child. With Allah wills her wife got pregnant even at the late age. He is very excited and happy because he will have a child. In fact, Allah gives him more than one children. One of them is Prophet Ismail. 

One day, Allah asked Prophet Ibrahim to sacrifice her son Prophet Ismail. With full of loyalty to His God, Prophet Ibrahim do what Allah have been asked. But, Allah changed Prophet Ismail with a 'Qibas' an animal like a goat. That is the story behind the day of celebration of 'Eidul Adha.

Subhanallah! Lots of lessons from this story that we can take. Imagine how much his loyalty to His God. After a long time waiting for his descendant, when Allah fulfilled his wishes than Allah asked him to sacrifice his son without hesitate he abides Allah's commands. How pious he is.

Peeps!

Let's compared the submissive and obedient between ours and him. Do we really obey and abide Allah's command? Think and keep the answer with you. Allahuakbar.

Mari koreksi diri dan hati kita sahabat. Semoga kita dikurniakan hati yang patuh dan taat pada perintah Allah dan menjauhi segala larangannya. Mengorbankan orang yang kita saya demi patuh dan taat pada Allah. Apakah kita mampu menjadi setabah Nabi Ibrahim?

Jadi, di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan selamat hari raya aidiladha. Semoga kita menghayati dan memahami erti pengorbanan dalam kehidupan kita dari pelbagai aspek. Pengorbanan ibu bapa kita, pengorbanan sahabat kita, pengorbanan insan yang kita sayang, pengorbanan diri kita dalam melawan hawa nafsu dan pelbagai bentuk pengorbanan yang baik adalah untuk dihargai. Asalkan segalanya bersandarkan pada niat kita melakukan pengorbanan yang baik kerana Allah dan sebagai ibadah. InsyaAllah. :)

Sahabat yang saya muliakan,

Hari Raya Qurban ini juga mengingatkan kita pada saudara-saudara kita yang mengerjakan haji di tanah suci. Semoga mereka diberikan kesihatan, kesabaran dan kemampuan yang baik dalam menyempurnakan rukun islam yang ke-5 ini. Semoga mereka pulang dengan selamat dan mendapat haji yang mabrur. Ameen!

Bersempena dengan wukuf di padang arafah, apa kata kita di Malaysia yang permai ini sama-sama berpuasa sunat Hari Arafah pada 9 Zulhijjah ini. Semoga amalan sunat yang sedikit mampu memberi kebaikan dan menambah saham kita di akhirat kelak. Aameen! Yuk berpuasa. :) Bagi siapa yang berkemampuan ye. :)

Para pembaca yang dikasihi,

Hari ni last day saya kerja. Sebab esok dah cuti. Yeay! Alhamdulillah. Fikiran dah berada di desa. Macam mana nak buat kerja ni. Isk2. Moga diberi kekuatan. Few hours more! Chayok! Tapi dalam gembira ada sedihnya. Sob2. Semoga dia cepat sembuh dari penyakit ye. :') Aaameen! Ya Allah peliharalah dia dalam jagaan-Mu sentiasa. Sesungguhnya Engkaulah pemilik dia yang mutlak. Moga diberi kekuatan untuk dia.

Next!

Pada sesiapa yang memandu pulang berhari raya tu, pandulah dengan berhati-hati. Ingatlah orang yang tersayang. Semoga selamat sampai ke destinasi yang dituju. Raya tahun ni agak berlainan kerana keluarga kurang seorang.isk2. sedih. Semoga sihat-sihat saja di sana dan selamat pulang kelak! Aameen!

Senyum itu sedekah yang paling mudah. Senyum itu pengubat hati yang duka. :) :) :)


That's it mates! Buah tangan terakhir (entri) sebelum saya pulang berhari raya. Do pray for me to have a safe journey. Semoga ada yang bermanfaat. Kalau tiada sila tinggalkan apa yang tidak bermanfaat itu ye. Hidup baik-baik semua. Selamat beramal.

"Salam Aidiladha. Semoga hidup kalian sentiasa diberkati dan dirahmati Allah selalu." :)

Smile! :)

Ma'assalamah wa ilal liqa' :)

Comments

Most Favor

109. Isu KFC

119. Khalidu Bil Quran

163. Panduan Temuduga DPLI-SR j-QAF Ambilan 2013

115. Pig and Its Derivatives

182. Ahmad Nusairi Wildan Syurga Abi dan Ummi :')